Сьогодні в державі немає цілісної моделі підготовки дітей до ЗНО. Більшість випускників, батьків, вчителів довіряють формату репетиторства, де викладач стає основною рушійною силою підготовки. Український аграрний ліцей (УАЛ) розробив власну методику мотивування та занурення дітей у профільні предмети, які вони обрали для складання незалежного оцінювання. Про те, як готують ліцеїстів до ЗНО без допомоги репетиторів у рамках освітнього розвитку ліцеїстів УАЛу.
Профільність. Шкільна програма передбачає вивчення близько 20-ти шкільних предметів. Опрацювання такої кількості матеріалу розпорошує сили дітей і не дає можливості сфокусуватись на якісній підготовці до ЗНО. Тому в рамках моделі УАЛу кожен учень обирає свій профіль, який інтегрує поглиблене вивчення профільних предметів не менше 6-ти годин на тиждень. Це предмети, з яких ліцеїст планує складати ЗНО.
Навчальні предмети, які учні не обирають для ЗНО, вивчаються в інтегрованому форматі. Така практика поширена у прогресивних країнах світу.
«Якщо оцінювати якість підготовки по результатах пробних ЗНО, то я бачу хороші результати. На мою думку, це за рахунок того, що моя донька сьогодні вивчає виключно профільні предмети посилено,» — каже Олег Хмелюк, тато учениці УАЛу Вікторії.
Індивідуальний тьюторінг. Перш ніж обрати свій профіль, кожен ліцеїст отримав можливість пройти послідовну програму професійного визначення та проб. Ця програма була реалізована завдяки впровадженій в закладі моделі індивідуального тьюторінгу. Кожен ліцеїст має свого особистого наставника — тьютора, який на різних етапах допомагав йому спроектувати своє майбутнє, визначити можливості обраної професії, навчитись ставити цілі та їх досягати, здійснити вибір декількох майбутніх професій, пройти з них дводенне знайомство, а після цього — професійне стажування. Саме в рамках моделі індивідуального тьюторінгу відбулося формування особистісної мотивації кожного ліцеїста до вибору профілю.
Студії «ЗНО на 200». У програмі ЗНО є матеріал, який учні вивчали у середній школі. Для того, щоб зробити якісне повторення матеріалу, у ліцеї запровадили додаткові заняття — студії «ЗНО на 200», куди входить 7 предметів: українська мова –«Лайфхаки з української мови», біологія – «Віртуози біології», історія – «Кліо», математика – «Math skills», географія – «Еверест», хімія – «Хімічні алгоритми», англійська мова – «I can».
Така модель допомагає ліцеїстам у другій половині дня працювати на студіях за своїм вибором. Модель відрізняється від репетиторства, адже тут включається механізм командної роботи, обговорення питань і самостійного виконання завдань.
Ключовими елементами роботи студій є підготовка власних візуалізованих конспектів, повторення матеріалу, спільне обговорення з викладачами, ліцеїстами, обов’язкове тематичне тестування у форматі ЗНО, а також виконання різноманітних онлайн-завдань з метою закріплення матеріалу.
«У нас немає репетиторів взагалі. Я думаю, що моя дитина зможе підготуватися до ЗНО за допомогою навчання в ліцеї. Мені подобається те, як вона працює та віддається навчанню,» — ділиться Тетяна Хлівнюк, мама ліцеїстки Аліни.
Пробні ЗНО. Протягом навчального року ліцеїсти проходять пробне ЗНО з кожного предмету 4 рази. Дітям створюють умови, максимально наближені до реальної процедури ЗНО. Після кожного етапу проводиться аналіз тестів ліцеїстів, робота над прогалинами, додаткове опрацювання тем, в яких зустрічались помилки.
Психологічна підготовка до ЗНО. У квітні ліцеїсти проходитимуть тренінги, націлені на психологічну підготовку, вміння концентруватися, почувати себе комфортно навіть на такому іспиті. Для кожного учня передбачено проходження двох таких тренінгів.
«За такої моделі ми прагнемо сформувати особистісну мотивацію кожного ліцеїста. Це непросто в сучасних умовах, коли молодь розуміє, що сама модель ЗНО не перевіряє в комплексі їхні компетенції, знання, практичні навички з тієї чи іншої галузі. Вони розуміють, що ЗНО перевіряє лише об’єм запам’ятованої інформації, і тому їхнє ставлення не завжди позитивне до цього іспиту, проте вони усвідомлюють його роль в подальшому вступі у вищі навчальні заклади, — розповідає директор Українського аграрного ліцею Олена Ярошинська. – До того ж, учні хвилюються на екзамені, що впливає на їх результати, тому дуже важливо підготувати їх психологічно до складання ЗНО».